L’accabadora: Eutanasie în Sardinia
“Acabar” înseamnă în
spaniolă a sfârși și el a dat în sardă substantivul “accabadora”, cea care
sfârșește, cea care pune capăt agoniei. Pentru comunitățile tradiționale din
Sardinia, actul accabadorei nu reprezintă un asasinat, ci un gest de iubire și
milă care ajută destinul să se împlinească.
Familia muribundului solicita venirea ei când
agonia bolnavului era de neîndurat. Accabadora sosea întotdeauna în toiul
nopții, o figură misterioasă îmbrăcată în negru. Familia o primea și o lăsa să
pătrundă singură în camera bolnavului. Urma un ritual tăcut și nedureros. După
îndepărtarea simbolurilor religioase din cameră (eutanasia fiind interzisă de
cler), ea recita rugăciuni care serveau la liniștirea bolnavului. Uneori îl
legăna, ținându-l în brațe și apoi folosea perna pentru a-l sufoca. Însă, cel
mai adesea, folosea un fel de ciocan din lemn de măslin numit “Su mazzolu”, de patruzeci de centimetri lungime și
douăzeci lățime înzestrat cu un mâner care permitea o lovitură sigură și
precisă. Cu acest instrument aplica o singură
lovitură ucigașă pe fruntea sau ceafa pacientului. Accabadora ieșea din cameră
în liniște, iar familia îi mulțumea, răsplătind-o cu produse ale pământului. Practica
nu trebuia recompensată în bani deoarece
plata pentru deces era contrară credințelor religioase și superstițioase.
În Sardinia, se crede că practica accabadorei
a continuat în unele comunități rurale din nordul Sardiniei până la sfârșitul
anilor 70. Sunt cazuri cunoscute care au avut loc la Luras în 1929 și Orgosolo
în 1952. Pe lângă ele, multe alte povestiri transmise oral, din generație în
generație, vorbesc de vreun bunic sau străbunic care a avut de a face cu femeia
în negru. De fapt, este posibil ca practica să-și fi avut originea în Grecia și
să se fi răspândit în întreaga lume elenă, inclusiv în sudul Italiei, eutanasia,
însemnând în limba greacă moarte bună sau ușoară.
Existența accabadorei a fost
dintotdeauna considerată ca ceva natural. Așa cum există moașe care ajută la
aducerea pe lume a unei noi vieți, exista și femeia care ajuta la încheierea
acesteia. Se spune chiar că aceeași persoană împlinea cele două funcții, iar
munca ei se cunoștea prin culoarea hainelor, alb pentru naștere și negru pentru
moarte. Exista o singură accabadora pe generație și era întotdeauna femeie,
justificarea fiind că numai o femeie poate aduce viață, așa că tot numai o
femeie o poate lua.
Această
tradiție este expresia unui fenomen socio-cultural și istoric și practica eutanasiei
în mediul rural din Sardinia reflectă felul în care sarzii priveau moartea ca
fiind încheierea naturală și normală a ciclului vieții.
Text: Mitu Victor
Grafică: Gică Crina
PR: Călinescu Elisa
Comentarii
Trimiteți un comentariu