Leonardo da Vinci – Viața și realizările unui om universal

 

            Leonardo da Vinci este, pe bună dreptate, recunoscut de posteritate ca un adevărat maestru al artelor, un titan al Renașterii ce a marcat decisiv perioada împreună cu Michelangelo Buonarotti și Rafael Sanzio. Totuși, geniul artistului a oferit mult mai mult de atât. O analiză atentă a persoanei și vieții lui Da Vinci vor demonstra orizontul vast, unic, al cunoașterii și realizărilor sale și ne vor surprinde profund în chipuri neașteptate.

Leonardo di ser Piero da Vinci, pe numele său real, s-a născut pe 23 aprilie 1452 în orășelul Vinci din Toscana. Tatăl său era Messer Piero Frusino di Antonio da Vinci, un notar și un proprietar bogat, iar mama sa era o femeie arabă creștinată cu numele Caterina, sclavă a unui client de-al lui Antonio. Părinții lui Leonardo nu erau căsătoriți la momentul nașterii sale, iar Caterina, care a fost eliberată nu mult după aceea, l-a luat ca soț pe un artizan. Leonardo a crescut pe moșia familiei tatălui său, sub îndrumarea bunicilor și a unchiului, fiind tratat ca un fiu legitim și primind educația elementară obișnuită din acea zi: citit, scris și aritmetică (nu a deprins matematica superioară — geometria și aritmetica avansată — până la 30 de ani, când a început să o studieze intens).

Tatăl său i-a observat și i-a încurajat talentul artistic precoce, trimițându-l la vârsta de 15 ani la Florența, ca să devină ucenic al reputatului artist Verrocchio. Acolo, Leonardo a lucrat intens șase ani, deprinzând cunoștințe de bază precum tehnicile desenului, ale modelării artistice și ale picturii în ulei și tempera, sculptura, dar și noțiuni de tehnică și mecanică. Ar fi colaborat cu Verrocchio la realizarea picturii „Botezul lui Hristos”, picttând un înger care ridică roaba lui Iisus și ar fi fost model pentru două lucrări ale mestrului său: statuia de bronz a lui David și tabloul „Tobias” (ca Arhanghelul Rafael).

În 1472, Leonardo a fost acceptat în breasla pictorilor din Florența, dar a preferat să rămână în atelierul lui Verrocchio încă cinci ani, după care a lucrat independent în oraș până în 1481. În acea perioadă a lăsat o mulțime de frumoase desene în creion și stilou, inclusiv schițe tehnice. Pompele, armele militare și aparatele mecanice demonstrează puternica înclinație a artistului pentru domeniul științific, care îi va inspira viitoarele concepții. În timpul carierei din Florența, Leonardo primise deja comenzi importante: pictura neterminată „Adorația magilor” pentru mănăstirea San Donato din Scopeto și o pictură de altar pentru Capela „Sf. Bernard” din Palazzo della Signoria, care nu a fost niciodată începută.

În 1482, Leonardo s-a mutat la Milano pentru a lucra în slujba ducelui orașului, Ludovico Sforza, rămânând acolo 17 ani. S-a bucurat de multă stimă la curtea ducelui, executând, pe lângă pictură și sculptură, proiectări de festivaluri de curte. De asemenea, a fost consultat frecvent în calitate de consilier tehnic în domeniile arhitecturii, fortificațiilor și problemelor militare și a servit ca inginer hidraulic și mecanic. Leonardo a finalizat șase picturi în timpul perioadei milaneze, printre care se numără „Fecioara între stânci” pentru Confreria Imaculatei Concepții și fresca denumită „Cina cea de Taină” pentru mănăstirea Santa Maria Delle Grazie. Ca maestru artist, a menținut un atelier extins la Milano, angajând ucenici și studenți. În același timp, a lucrat la un proiect sculptural grandios care pare să fi fost adevăratul motiv pentru care a fost invitat la Milano: modelul unei statui uriașe ecvestre a lui Francesco Sforza, predecesorul ducelui Ludovico. Modelul de lut a fost finalizat în 1492, dar pericolul iminent de război a dus la folosirea metalului de turnat pentru fabricarea de tunuri.

În urma răsturnării lui Sforza de la putere, Leonardo a fost nevoit să fugă la Veneția, unde a fost angajat ca arhitect militar și inginer pentru a ajuta la dezvoltarea unui sistem de apărare al orașului contra unui atac naval. În 1500, cei trei s-au dus la Florența, unde au fost oaspeții călugărilor de la mănăstirea Santissima Annunziata. Până la sfârșitul vieții sale, Leonardo a executat diverse lucrări în domeniul artistic și cel științific, bucurându-se de aprecierea celor mai prestigioase nume din nordul Italiei. În 1516, a plecat în Franța la cererea regelui Francisc I, care-l dorea în serviciul său. Avea 65 de ani, iar până la sfârșitul vieții nu s-a mai întors în Italia. Celebra pictură „Mona Lisa” ar fi fost dedicată regelui francez. Leonardo a murit pe 2 mai 1519, la Chateau du Clos Luce din Amboise.

Leonardo da Vinci a fost un om al Renașterii prin excelență. Domeniul artistic nu a fost interesul lui de bază, și ar fi o subestimare să-i limităm aptitudinile în această direcție (Este grăitor faptul că artistul nu ne-a lăsat mai mult de 17 picturi supraviețuitoare istoriei, cu toate că acestea au fost suficiente pentru a-l consolida în rândul maeștrilor). Caietele, schițele și notițele sale ne redau portretul unui adevărat polimat, care a făcut cercetări și experimente în domeniile anatomiei, astronomiei, botanicii, cartografiei, paleontologiei, mecanicii și, în general, în toate domeniile de cunoaștere la care ar fi avut acces în timpul vieții.

Unul dintre cei mai prolifici inventatori din istorie, Leonardo a conceput invenții și inovații care nu aveau să fie concepute și dezvoltate sistematic decât după multe secole de la moartea sa. În toate activitățile sale, el a căutat un nucleu de reguli matematice care să guverneze funcționarea tuturor lucrurilor din natură. Aceste reguli dictau modul în care oamenii ar trebui să exploreze natura în artă, știință și tehnologie. Invențiile pe care Leonardo da Vinci le-a pus în practică au fost mecanismele sale scumpe și masive pentru teatru, care implicau elemente precum munții care se dădeau în lături. Contribuția sa intelectuală cea mai importantă la inginerie a constat în faptul că a fost primul care a insistat că dispozitivele mecanice ar trebui proiectate în conformitate cu legile matematice ale naturii. De asemenea, a fost primul care a inventat componente separate sau „elemente ale mașinilor”, care puteau fi implementate în diferite dispozitive.

Printre invențiile lui Da Vinci – e de notat că niciuna dintre ele nu a părăsit pragul hârtiilor în vremea lui – se numără: tunul cu țeavă, șurubul elicoidal (primul elicopter conceput în istorie), mașina de zbor cu aripi, un costum de scafandru, tancul de luptă, parașuta și cavalerul mecanic (primul prototip al unui robot). Construirea lor ar fi fost foarte dificilă din cauza tehnologiei renascentiste, dar chiar și funcționalitatea lor, în ciuda principiilor valabile pe care Leonardo le-a aplicat, era compromisă, tot din pricina unei lipse de piese necesare. Ca anatomist, a disecat peste 30 de cadavre umane, explorând fiecare aspect al anatomiei și fiziologiei lor. Cercetările sale sunt consemnate, mai ales, în desene de o acuratețe și o finețe unice. Analizând teoriile proporționale ale lui Vitruviu, arhitectul roman din secolul I î.Hr și impunând principiile geometriei asupra configurației corpului uman, Leonardo a demonstrat că proporția ideală a figurii umane corespunde cu formele cercului și pătratului. Această idee a fost aplicată în schița „Omul vitruvian”.


Text: Vișan David
Grafică: Bidireci Bianca
PR: Popescu Cristina

Comentarii

Postări populare