Problema iconoclasmului în Imperiul Bizantin
Timp de secole, au existat un număr desăvârșit de culte religioase ce au fost supuse iconoclasmului. Dar ce înseamnă mai de fapt “iconoclasm”?
Iconoclasmul indică
intențiile religioase și sociale de a reînnoi un anumit cult prin renunțarea la
obiectele considerate sfinte sau sacre, din care acesta își manifestă
existența. În toată istoria noastră, iconoclasmul a fost în majoritatea
evenimentelor impus de către un cult asupra altuia, un exemplu cunoscut este
interzicerea închinării la idoli(considerată de religia iudaică drept un păcat
capital) de către regele Iudeei Ezechia. Totuși, acest curent s-a infiltrat și
în aria creștinismului timpuriu, provocând și proliferând dispute ce au avut perioade
de timp lungi.
Privind înapoi în istoria creștinismului, observăm că aceste conflicte
au început să mocnească în interiorul Imperiului Bizantin, din vremea
împăratului Leon al III-lea Isaurul, care a forțat un edict asupra Bisericii
Răsăritene de a renunța la folosirea icoanelor și a moaștelor în anul 730. În
perioada domniei, acesta a mandatat cenzura în tot imperiul și a ordonat
execuția și orbirea iconofililor, ce se opuneau vehement împotriva argumentelor
împăratului. Fiul acestuia, Constantin al V-lea Copronimul, i-a continuat
practicile, dar a fost duelat de un general bizantin iconofil. În urma
izbândelor militare împotriva generalului, Constantin și-a fortificat poziția
și a înăsprit pedepsele asupra populației iconofile. În urma morții lui Leon al
IV-lea, fiul lui Constantin, soția lui, Irina, iconodulă convinsă, a fost
întronată și a convocat cel de al doilea Sinod Ecumenic de la Niceea în 787,
unde a renăscut dreptul credincioșilor de a cinsti icoane, dar fără a le adora.
Venerarea icoanelor în imperiu s-a menținut până în anul 813, când a fost
inițiată o a doua perioada iconoclastă.
A
doua perioadă iconoclastă a fost pornită de Leon al V-lea, dar care a avut o
legislație aplicată mai domol decât în secolul trecut, o dovadă clară fiind
distrugerea unui număr mic de icoane. Imediat după decesul lui Teofil
Iconoclastul în anul 843, nepotul lui Leon al V-lea, soția sa Teodora a preluat
regența în imperiu și, asemenea dorinței împarătesei Irina în urmă cu 50 de
ani, a întrunit episcopi și preoți iconofili într-un conciliu, proclamând
reinstaurarea venerării și adorării icoanelor, punând capăt unei perioade
sumbre și îngrăditoare de drepturi confesionale. În cinstea acestei victorii
împotriva iconoclasmului, în prima duminică a Postului Paștilor este
sărbătorită Duminica biruinței Ortodoxiei.
Acest eveniment a avut ca efect o renaștere a artei bizantine, în care
s-a dezvoltat și iconostasul din bisericile ortodoxe și greco-catolice.
Comentarii
Trimiteți un comentariu