Simone de Beauvoir - Feminismul secolului XX
Lupta pentru drepturi egale a evoluat de-a lungul istoriei universale.
Felul în care percepem dinamica socială și economică dintre sexul feminin și
cel masculin este drastic influențat de mișcările caracteristice epocilor în
care ne-am născut.
De câte ori
ne-am întrebat, cu adevărat, cum am ajuns în punctul în care suntem astăzi? De câte ori am
evaluat de ce avem acum prilejul de a ne bucura de anumite acțiuni de care
străbunicele noastre nu puteau?
La baza a multor astfel de schimbari consider ca sta munca filozoafei
Simone de Bauvoir.
Simone de Beauvoir s‑a născut la Paris în 1908. Până la bacalaureat, a
studiat în conformista şcoală catolică Désir. După ce a obţinut titlul de
profesor agregat în filozofie (1929), a predat, până în 1943, la Marsilia,
Rouen şi Paris. Mai înainte, în timpul facultăţii, l‑a cunoscut pe Jean‑Paul
Sartre. Relaţia dintre ei a durat întreaga lor viaţă; Simone a fost, cum a spus
Sartre, iubirea lui „necesară”, în contrast cu iubirile „contingente” trăite de
amândoi. Volumul „Quand prime le spirituel”, terminat înaintea
războiului, apare abia în 1979, astfel că adevăratul ei debut literar este
romanul „L’Invitée”
Lucrarea
pivotală la baza acestei evoluții este ,,Al Doilea Sex”, lucrare ce apare
surprinzător, după ce filozoafa, ce provenea dintr-o familie burgheză, nu
fusese inițial preocupată de problematica egalității dintre sexe. În schimb, în
urma Războiului Mondial, aceasta realizează importanța preocupării pentru
situației politice curente, devenind militanta principală a mișcării feministe
din secolul XX.
Ea
apare in 1949, în care e descrisă cu splendida acribie argumentativă o istorie
a opresiunii feminine de-a lungul secolelor și o tipologie a caracterelor
deformate astfel de o tradiție milenară. Tratatul, considerat o biblie a feminismului,
pornește de la principiile existențiale asupra contingenței și libertății
expuse în cartea lui Sartre, „Ființa și neantul”.
O parte importanta a vieții filozoafei a fost marcată de relația sa
amoroasă cu filozoful francez Jean-Paul Sartre, reprezentant al
exostențialismului ateist. Totuși, deși reprezintă un subiect de fascinație în
cultura populară, contribuțiile ei depășesc cu mult dimensiunea unei simple
relații romantice, fiind important să nu reducem opera sa la raportarea la un
alt scriitor filozof.
Respingând
mitul pios și rizibil al „eternului feminin”, ideea unei „naturi” feminine ca esență imuabilă și eternă, statuează celebrele
cuvinte: „Femeie nu te naști, ci devii”. În anii următori, după
premiul Goncourt acordat pentru romanul Les Mandarins, interesul său se va
îndrepta spre scrierile autobiografice, în care va descrie cu precădere anii
petrecuți lângă Sartre în diversele angajări și evenimente
ale epocii. Participă alături de el la multiple acțiuni publice și la redactarea
revistei ,,Les Temps modernes”, îngrijindu-se în același timp și de buna
editare a manuscriselor sartriene.
Până în ziua morţii, 14 aprilie 1986, Simone de Beauvoir a colaborat intens
la revista pe care a fondat-o alături de Sartre, Les Temps modernes, şi, sub
diverse forme, şi‑a manifestat solidaritatea totală cu feminismul.
Text: Bogza Ilinca
Grafică: Desaga Daria
PR: Anescu Alice
Comentarii
Trimiteți un comentariu