PRIMA LINIE DE TRAMVAI DIN BUCUREȘTI

 



                             150 de ani de la inaugurarea primei linii de tramvai din București


             La data de 28 decembrie 1872, în București,  a fost pusă în funcțiune prima linie de tramvai tras de cai, care circula pe traseul Calea Târgoviștei, Podul Mogoșoaiei, Teatrul Național, Biserica Colței, Strada Academiei, Piața Sfântul Gheorghe, Calea Moșilor.


            Tramvaiele aparțineau Societății Anonime Române de Tramvaie, cu capital englez, și au fost primele mijloace de transport în comun din capitală. Erau de culoare galbenă, aveau capacitatea de 25 de pasageri și erau conduse de vatmani îmbrăcăți elegant, în unifome și șepci roșii. De cele mai multe ori erau arhipline, oamenii mergând inclusiv pe scări și tampoane, iar cum viteza lor era redusă, se putea coborî din mers. Tramvaiele circulau între orele 6 dimineața și 10 seara, la un interval de 10 minute unul față de altul, având un preț al biletului de 20 de bani/kilometru. La linii care treceau pe dealul Uranus sau pe ruta Șerban Vodă-Bellu se foloseau și cai de urcuș, care ajutau atelajul în pantă şi erau apoi deshămați. Tramvaiele trase de cai au funcționat aproximativ două decenii în București, urmând să fie înlocuite odată ce municipalitatea a acordat unei societăți belgiano-olandeze dreptul de a înființa şi exploata și o linie de tramvaie electrice în ultimul deceniu al secolului al XIX-lea. Pentru funcționarea acestora, a fost construită o uzina electrică, finalizată în 1893. Un an mai târziu, în 1894, s-a dat în folosinţă prima linie electrică pentru tramvaie, pe traseul Cotroceni - Obor.


            Pe 14 aprilie 1908 a fost înființată Societatea Tramvaielor București (S.T.B.), ce avea ca scop electrificarea întregii rețele de tramvaie. Aceasta s-a dezvoltat rapid, ajungându-se ca în 1929 să fie retrase ultimele tramvaie cu cai.




Text: Polojan David 

Grafică: Manta Daria

PR: Călinescu Elisa

Comentarii

Postări populare