De ce arată bebelușii din picturile medievale bizar ?
Motivul
pentru care sunt reprezentate în acest mod este de fapt extrem de fascinant și
are legătură cu modul în care oamenii din Evul Mediu concepeau menirea artei.
Pentru oameni, scopul fundamental al artei avea foarte puțin de-a face cu
realismul sau chiar neapărat cu estetică. Pentru artiștii medievali, scopul
principal al întregii arte era de a reda un mesaj corect din punct de vedere
teologic.
Credincioșii
ascultau cu regularitate Evangheliile în biserică. În ciuda acestui fapt,
majoritatea nici nu au deschis o Biblie
în viața lor, darămite să o citească. Acest lucru nu se datora doar faptului că
marea majoritate a oamenilor obișnuiți din Evul Mediu erau analfabeți, ci și
faptului că erau extrem de rare și scumpe, întrucât trebuiau copiate manual.
Arta era considerată ceea ce s-ar putea numi "evanghelia oamenilor de rând". Era văzută ca un mijloc prin care artistul putea
să îi educe pe oamenii care priveau opera sa de artă.
În
epoca medievală, portretele comandate de persoane private nu erau foarte dese.
Portretele de copii erau de obicei solicitate de biserică, iar prin urmare ,
artiștii au început să își adapteze stilul pentru a se potrivi cu gusturile
celui mai mare cumpărător al lor. Pruncul Iisus era cel mai frecvent
reprezentat, alături de alți câțiva copii biblici. Noul Testament nu a descris
în mod clar cum arăta Iisus când era copil. Prin urmare, în perioada medievală,
biserica a presupus că Hristos s-a născut ca un om perfect format. Cu alte
cuvinte, au considerat că Hristos era un "mini om" care nu s-a
schimbat prea mult în ceea ce privește aspectul facial de-a lungul vieții sale.
Reprezentarea lui Iisus a fost influențată și de ideea de homunculus - conform
unei credințe medievale, homunculus se referea la o ființă umană complet
formată care exista înainte de concepție. Această noțiune a fost inițiată de
alchimistul Paracelsus, care a folosit acest termen în instrucțiunile sale
pentru a crea un copil fără fertilizare sau gestație.
De-a
lungul timpului, acest Isus homuncular, cu aspect de adult, a ajuns să devină
un standard, iar artiștii i-au reprezentat pe toți copiii în același mod.
Inocența copiilor a început să fie admirată în
timpul renașterii de către societate, astfel, în mod similar, Biserica a
început să cinstească copilăria lui Hristos. Lucrările din acea perioadă nu mai
erau exclusiv religioase, familiile înstărite dorindu-și tablouri ce înfățișau
dragălășenia copiilor lor în defavoarea copilului homuncular. Lucrările de artă
din acea epocă au pus accentul pe virtuțile naturale ale lui Iisus. Teologii și
artiștii au început să se concentreze mai puțin pe evlavia Pruncului Iisus și
mai mult pe inocența și lipsa de păcat a acestuia.
Text: Miclosi Ioana-Teodora
Grafica: Preda Bianca
Comentarii
Trimiteți un comentariu