‘Make Love Not War’
C
Temenul
"Flower Power" a luat naștere în Berkeley, California sub formă de
protest simbolic contra Războiului din Vietnam. În Noiembrie 1965 Allen
Ginsberg, prin eseul său intitulat „How to Make a March/Spectacle”, susținea că
protestatarii ar trebui să fie „înarmați” cu o duzină de flori pe care să le
ofere polițiștilor, presei, politicienilor și spectatorilor. Această recuzită ar avea intenția să reducă
frica și furia din rândul protestatarilor și mai degrabă să transforme
protestul într-un teatru stadal. Folosind metodele lui Ginsberg, protestele au
primit susținerea publicului, iar folosirea termenului "flower power"
a devenit un simbol al subculturii. Hipioții au adoptat simbolistica
îmbrăcându-se cu haine brodate cu flori, folosind culori vii, punându-și flori prin păr și
oferind flori publicului, devenind cunoscuți sub numele de Copii ai Florilor.
Pentru poziția de
inventator al sloganului ‘Make Love Not War’ există trei canditați:
folkloristul american Gershon Legman, dar care nu are dovezi susținute, Diane
Newell Meyer și scriitoarea Penelope Rosemont. Meyer, care era studenta
Universității din Oregon în 1965, susține că a scris ‘Let’s make love not war’
pe un plic, pe care și l-a lipit pe pulover înainte de a participa la un
protest în Aprilie 1965. Diane a fost fotografiată purtând plicul, iar
fotografia a apărut în presa locală, fiind distribuită național de Associated
Press, ceea ce confirmă că mulți alții ar fi văzut-o purtând sloganul.
Scriitoare Penelope Rosemont susține că sloganul a fost inventat aici, în Chicago. Era alături de soțul ei, Franklin, și de alți activiști la vrema aceea(Bernard Marszalek, Tor Faegre), la Solidarity Bookshop în luna martie a anului 1965. Aceștia doreau să facă o insignă. ‘Make Peace, Not War’ părea prea blând pentru anii ‘60. În final, au venit cu ideea ‘Make Love Not War’. Insignele au fost printate la un magazin mai sus de Krocks & Brentano’s Bookstore și distribuite prima dată la un marș de pace organizat de ziua mamei( Mother’s Day Peace March). Le-au vândut prin revista Rebel Worker, la magazinul de insigne Mole Hole, din Wells Sreet, la demonstrații în Chicago și New York, plus distribuite și în alte librării din toată țara. Asta explică cum insignele au făcut înconjurul Americii.
Ce semnificatie au?
Flower Power este
un slogan care a fost folosit în a doua jumatate a anilor ‘60, începuturile
anilor ‘70 ca un simbol al rezistenței pasive și a nonviolenței, în opoziție cu Războiul din Vietnam. Americanii și-au exprimat puternica opoziție
față de război prin largi proteste la sfârșitul anilor 60. Aceasta a fost o
periodă turbulentă mai ales pentru politica Americii, ca rezultat al proaspetei
promulgări a Actului Drepturilor Civile - 1964 în care era interzisă
discriminarea bazată pe sex, rasă, culoare, religie sau naționalitate. Mișcarea Flower Power a fost o mișcare despre
pace, iubire și acceptare. Termenul a fost ulterior generalizat ca o referință
modernă la mișcarea hipiotă și așa-zisa subcultură a drogurilor, a muzicii și
artei psyhedelice, a permisivității sociale.
"Make love, not war" este un slogan
anti-război des asociat cu cultura americană a anilor ’60. La începuturi era
folosit de cei opuși războiului din Vietnam, dar s-a răspândit și în alte
contexte anti-război de atunci și până în zilele noastre, peste tot în lume.
Partea cu "Make love" a sloganului se referă la practica iubirii
libere care creștea în rândul tinerilor americani, care denunțau căsătoria ca
fiind o unealtă pentru cei care susțineau războiul și favorizau cultura
capitalistă.
© Cum
s-au răspândit?
Spre sfârșitul
anului 1966, metoda Flower Power de teatru „guerrilla” fusese deja răspândită
din California către alte părți ale Statelor Unite. The Bread and Puppet
Theater din New York a organizat numeroase proteste în care erau oferite baloane, flori. Workshop in Nonviolence
(WIN), o revistă publicată de activiștii din New York, încuraja mișcarea Flower
Power.
În mai 1967, Abbie
Hoffman a organizat Brigada Florilor- the Flower Brigade, împotriva paradei
newyorkeze onorând soldații din Vietnam. Presa fotografiază participanții
Brigazii Florilor, care țineau flori, steaguri și postere roz imprimate cu
LOVE, fiind atacați și bătuți de trecători.
În duminica
următoarea a lunii mai 1967, activiştii WIN au declarat ziua Forţelor Armate drept
ziua “Flower Power” și au ținut un meeting în Central Park pentru a contaacara
parada tradițională. Impactul a fost
minor și, potrivit lui Hoffman, mișcarea a fost ineficinetă pentru că trebuia
să fie mult mai conflictuală. Coperta
revistei TIME din 7 iulie 1967 are ca titlu “The Hippies: Philosophy of a
Subculture”. În august postul de televiziune CBS prezintă un reportaj despre “The
Hippie Temptation”. Formele de media de
cel mai mare interes au expus subcultura hippie în atenția publicului și au
popularizat mișcarea pe teritoriul țării și a globului.
În aceeași vară,
hitul trupei Beatles "All You Need Is Love" a servit drept imn pentru
mișcarea hippie. În octombrie 1967, Hoffman și Jerry Rubin au ajutat la
organizarea marșului din fața Pentagonului folosind conceptele Flower Power
pentru a crea un spectacol teatral pacifist.
Sloganul a apărut
și în două piese lansate în 1973 : "Mind Games" , John Lennon și "No
More Trouble", Bob Marley.
Text: Almășan Livia
Grafica: Nistor Ana
Comentarii
Trimiteți un comentariu