‘Make Love Not War’

 


C


            Temenul "Flower Power" a luat naștere în Berkeley, California sub formă de protest simbolic contra Războiului din Vietnam. În Noiembrie 1965 Allen Ginsberg, prin eseul său intitulat „How to Make a March/Spectacle”, susținea că protestatarii ar trebui să fie „înarmați” cu o duzină de flori pe care să le ofere polițiștilor, presei, politicienilor și spectatorilor.  Această recuzită ar avea intenția să reducă frica și furia din rândul protestatarilor și mai degrabă să transforme protestul într-un teatru stadal. Folosind metodele lui Ginsberg, protestele au primit susținerea publicului, iar folosirea termenului "flower power" a devenit un simbol al subculturii. Hipioții au adoptat simbolistica îmbrăcându-se cu haine brodate cu flori, folosind  culori vii, punându-și flori prin păr și oferind flori publicului, devenind cunoscuți sub numele de Copii ai Florilor.

             Pentru poziția de inventator al sloganului ‘Make Love Not War’ există trei canditați: folkloristul american Gershon Legman, dar care nu are dovezi susținute, Diane Newell Meyer și scriitoarea Penelope Rosemont. Meyer, care era studenta Universității din Oregon în 1965, susține că a scris ‘Let’s make love not war’ pe un plic, pe care și l-a lipit pe pulover înainte de a participa la un protest în Aprilie 1965. Diane a fost fotografiată purtând plicul, iar fotografia a apărut în presa locală, fiind distribuită național de Associated Press, ceea ce confirmă că mulți alții ar fi văzut-o purtând sloganul.

            Scriitoare Penelope Rosemont susține că sloganul a fost inventat aici, în Chicago. Era alături de soțul ei, Franklin, și de alți activiști la vrema aceea(Bernard Marszalek, Tor Faegre), la Solidarity Bookshop în luna martie a anului 1965. Aceștia doreau să facă o insignă. ‘Make Peace, Not War’ părea prea blând pentru anii  ‘60. În final, au venit cu ideea ‘Make Love Not War’. Insignele au fost printate la un magazin mai sus de Krocks & Brentano’s Bookstore și distribuite prima dată la un marș de pace organizat de ziua mamei( Mother’s Day Peace March).  Le-au vândut prin revista Rebel Worker, la magazinul de insigne Mole Hole, din Wells Sreet, la demonstrații în Chicago și New York, plus distribuite și în alte librării  din toată țara. Asta explică cum insignele au făcut înconjurul Americii.

            Ce semnificatie au?

            Flower Power este un slogan care a fost folosit în a doua jumatate a anilor 60, începuturile anilor ‘70 ca un simbol al rezistenței pasive și a nonviolenței,  în opoziție cu Războiul din Vietnam.  Americanii și-au exprimat puternica opoziție față de război prin largi proteste la sfârșitul anilor 60. Aceasta a fost o periodă turbulentă mai ales pentru politica Americii, ca rezultat al proaspetei promulgări a Actului Drepturilor Civile - 1964 în care era interzisă discriminarea bazată pe sex, rasă, culoare, religie sau naționalitate.  Mișcarea Flower Power a fost o mișcare despre pace, iubire și acceptare. Termenul a fost ulterior generalizat ca o referință modernă la mișcarea hipiotă și așa-zisa subcultură a drogurilor, a muzicii și artei psyhedelice, a permisivității sociale.

            "Make love, not war" este un slogan anti-război des asociat cu cultura americană a anilor ’60. La începuturi era folosit de cei opuși războiului din Vietnam, dar s-a răspândit și în alte contexte anti-război de atunci și până în zilele noastre, peste tot în lume. Partea cu "Make love" a sloganului se referă la practica iubirii libere care creștea în rândul tinerilor americani, care denunțau căsătoria ca fiind o unealtă pentru cei care susțineau războiul și favorizau cultura capitalistă.

©         Cum s-au răspândit?

            Spre sfârșitul anului 1966, metoda Flower Power de teatru „guerrilla” fusese deja răspândită din California către alte părți ale Statelor Unite. The Bread and Puppet Theater din New York a organizat numeroase proteste în care erau oferite  baloane, flori. Workshop in Nonviolence (WIN), o revistă publicată de activiștii din New York, încuraja mișcarea Flower Power.  

            În mai 1967, Abbie Hoffman a organizat Brigada Florilor- the Flower Brigade, împotriva paradei newyorkeze onorând soldații din Vietnam. Presa fotografiază participanții Brigazii Florilor, care țineau flori, steaguri și postere roz imprimate cu LOVE, fiind atacați și bătuți de trecători.

            În duminica următoarea a lunii mai 1967, activiştii WIN au declarat ziua Forţelor Armate drept ziua “Flower Power” și au ținut un meeting în Central Park pentru a contaacara parada tradițională.  Impactul a fost minor și, potrivit lui Hoffman, mișcarea a fost ineficinetă pentru că trebuia să fie mult mai conflictuală.  Coperta revistei TIME din 7 iulie 1967 are ca titlu “The Hippies: Philosophy of a Subculture”. În august postul de televiziune CBS prezintă un reportaj despre “The Hippie Temptation”.  Formele de media de cel mai mare interes au expus subcultura hippie în atenția publicului și au popularizat mișcarea pe teritoriul țării și a globului.

            În aceeași vară, hitul trupei Beatles "All You Need Is Love" a servit drept imn pentru mișcarea hippie. În octombrie 1967, Hoffman și Jerry Rubin au ajutat la organizarea marșului din fața Pentagonului folosind conceptele Flower Power pentru a crea un spectacol teatral pacifist.

            Sloganul a apărut și în două piese lansate în 1973 : "Mind Games" , John Lennon și "No More Trouble", Bob Marley.


Text: Almășan Livia

Grafica: Nistor Ana

Comentarii

Postări populare