„The Jazz Singer”- cum a apărut sunetul în cinematografie
În ziua de astăzi, materialele video însoțite de sonor sunt ceva obișnuit. În realitate, posibilitatea de a auzi sunetul ce însoțește imaginea are in spate o întreagă istorie, care începe de la filmele mute și ajunge până la tehnologiile de calitate din ce în ce mai înaltă din zilele noastre.
Până a se ajunge însă la filmul sonor, drumul a fost lung. La apariţia sonorului au contribuit descoperirile din domeniul fizicii sunetului dar şi construirea unor aparate de captare a sunetului, precum fonograful simplu, gramofonul şi fonograful cu Kinetoscop.
Scott, în anul 1857, are ca și inspirație
urechea umană,și construiește un aparat care consta într-o pâlnie care la
capătul îngust are o membrană, asemănătoare unui timpan al urechii, pe care
este fixat un ac îndoit în unghi drept. Acesta, prin vibrațiile aerului produs
de sunetul din fața pâlniei, scrie pe un cilindru o curbă în zig-zaguri,
aceasta fiind scrierea grafică a sunetului emis.
Mai târziu,1877, inventatorul Thomas Alva
Edison aduce o nouă invenție, fonograful. La 1887, Emile Berliner, după modelul
acestuia, realizează gramofonul.
Primele încercări de combinare a sunetului cu
filmul, însă, îi aparțin tot lui Edison. Acesta reușește să combină fonograful
cu kinetoscopul (un aparat cu care se putea vedea în mod individual filmulețe
de circa 30 de secunde), numind noul aparat kinetofon.
Una
dintre provocările realizării sonorului a fost găsirea unei metode eficiente de
a sincroniza mimica vorbirii personajului cu sunetul auzit. Cu toate acestea,nu
erau puține spectacole de film la care acțiunea să fie însoțită de sonorizare,
chiar dacă era vorba doar despre un simplu pian, cum de fapt a procedat însuși
Lumière.Regizorul american D. W. Griffith, la proiecția filmului „Nașterea unei
națiuni”, a recurs la o soluție simplă dar ingenioasă: au pus în spatele
ecranului actori care rosteau în concordanță cu cei din imagine dialogurile
potrivite și o orchestră pe masură.
Toate
încercările dinaintea Primului Război Mondial privind redarea sunetului
concomitent cu imaginea au fost oarecum descurajatoare pentru realizatorii de
filme. Odată cu apariția tuburilor electronice și a microfoanelor se putea face
un pas mare în dezvoltarea filmului sonor.La început, s-a recurs la discul de
sunet, un dispozitiv mult mai evoluat decât tamburul fonografului.
Astfel în 1927 la New York, cu ajutorul unui
disc cu diametrul de 400 mm care conține câteva dialoguri și muzică, este
prezentat muzicalul „The Jazz singer” primul film muzical american,realizat de
Warner, în care Al Jolson a interpretat timp de 15 minute muzica creată de
James V.Monaco. Filmul va primi mai târziu premiul Special al Academiei
americane pentru contribuţia sa la dezvoltarea industirei filmului sonor iar
regizorul Alan Crosland şi inginerul de sunet,Nugent Slaughter, vor fi
nominalizaţi la premiile amintite.
Cu toate că filmul sonor a reprezentat un pas
uriaș în dezvoltarea cinematografiei,evoluția de la filmul mut a stârnit
nemulțumirea multori realizatori și actori, precum Charlie Chaplin,motivând că,
în special dialogul, distruge din jocul actorului.Datorită faptului că filmul
mut se concentra numai asupra imaginii, actorii nu aveau nevoie de calități
vocale și dicție,ci numai de mimică și gesturi,uneori exagerate,pentru a
interpreta un rol. Astfel, emoția era transmisă numai prin intermediul
gesturilor, o sarcină extem de complicată, care era până atunci esența artei
cinematografice. Apariția sonorului ar fi condus astfel la dispariția
expresivității personajelor,spuneau criticii, întrucât actorii puteau acum sa
dea pur și simplu voce ideilor, în loc de a le interpreta.
Text: Vlaston Maria
Grafica: Cristian Paunoiu
Comentarii
Trimiteți un comentariu