Phoenix
Sunt convinsă că nu sunt puțini cei ce au auzit, măcar o singură dată,
fie de la bunici, părinți, prieteni, ori pur întâmplător de faimoasa formație
Phoenix. O trupa care a scris istorie într-o perioada deloc favorabilă muzicii
cu influențe occidentale, precum rock, blues, chiar și folk ori country,
perioada României socialiste.
Imaginați-vă doar o sală de spectacol undeva înainte de începutul anilor
1960, muzicienii ce își fac apariția fiind încadrați în standardele acelor
vremuri, îmbrăcăți decent, la costum, “tunși, rași și frezati”, încep să cânte
melodii de muzică ușoară, piese ce sunt apreciate și astăzi, cu adevărat
valoroase, însă încadrate si acestea în
limitele impuse de către partidul comunist. Deși numeroase și bine-delimitate
erau barierele impuse în perioada comunistă, nevoia spiritului liber în arta
muzicală îi îndemna pe curajoși să le depășească în calea tineretului spre
libertate.
În acest context, odată cu începutul anilor ’60 fenomenul muzicii rock
începe să ia amploare și în România, influențat treptat de curentele muzicale
din Vest. Formația Phoenix începe să ia naștere sub numele de “Sfinții”, trupă
înființată de Nicu Covaci, undeva la finele anului 1962, trupa din care făceau
parte elevi și studenți din Timișoara.
Ulterior, în 1964, numele formației a fost schimbat în “Phoenix”, pentru
a putea participa în cadrul festivalurilor organizate de Uniunea Tinerilor
Comuniști.
Nimeni nu ar fi crezut că un grup de studenți pletoși și ieșiți din
tipare ar putea cuceri și inspira publicul tânăr în modul în care au reușit să
o facă. Inspirați inițial de formația “Beatles” și mai apoi de “Rolling
Stones”, “Monkees” și “Animals”, Phoenix au reușit să își paveze calea spre
succes, intai prin săli studențești și cluburi din Timișoara cu melodii ale
formațiilor enumerate mai sus, ajungând mai apoi cunoscuți în toată țara și
invitați ai unor emisiuni de televiziune, la București. După primul concert
susținut în 1965, în capitală, formația a fost invitată de Cornel Chiriac să
înregistreze la Radio România. Atunci au înregistrat prima lor piesă „Ştiu că
mă iubeşti şi tu”, prelucrările folclorice „Dunăre, Dunăre” şi „Bun e vinul
ghiurghiuliu”. Tot atunci, membrii
formaţiei au început colaborarea cu textierul Victor Cârcu, care a scris
versurile primelor hit-uri ale trupei, precum „Vremuri”, înregistrate pe două EP-uri Electrecord,
tirajul fiind epuizat rapid. Fenomenul muzicii etno-rock începe să ia amploare,
iar trupa Phoenix să prindă un impact asupra tineretului îmbătat de simțul
libertății, regăsindu-se în mesajele pe care formația le transmitea din ce mai
puternic și mai departe în mulțime.
O dată cu succesul Phoenix și cu începutul anilor ’70, situația se
schimbă. După intoarcerea dictatorului Nicolae Ceaușescu din turneul din China
și Coreea de Nord, acesta a hotărât să preia câte ceva din modelul de guvernare
asiatic și să interzică “muzica decadentă” venită din Vest. Că urmare a directivelor
de la Mamaia din 1972, trupa Phoenix avea să fie interzisă.
“În ’74 am fost interziși pentru ultima
oară, definitiv. Toate instituțiile de artă din România au primit o telegramă,
o circulară, că nu mai au voie să colaboreze cu Phoenix. Deci noi eram
terminați. Am cântat încă doi ani, până în ’76, ilegal, urmăriți de Poliție, de
Armată, vai de capul nostru. “
Liderul Nicolae Covaci decide că este momentul ca trupa Phoenix să o
apuce pe un nou drum. În noaptea de 1 spre 2 iunie 1977, camionul cu formația
ascunsă în boxe părăsește țara prin vama de la Porțile de Fier. Se credea că au
fost eliminați în secret de către Securitate, Mircea Baniciu a fost chestionat
o vreme. Ușurarea a venit în momentul în care la Radio Europa Liberă s-a
anunțat faptul că membrii formației au ajuns cu bine în Germania Federală.
Asemenea unui Phoenix, formația a “renăscut”, cu greu, în străinătate,
sub numele de “Transsylvania Phoenix”. Membrii trupei s-au schimbat de-a lungul
anilor, singurul membru static rămânând liderul Nicu Covaci. Aceștia au revenit
în țară după Revoluția de la 1989 și, spre surprinderea lui Covaci, toți
tinerii au cântat împreună cu ei, cu toții știau prea bine piesele, fie de la
părinți, fie de la bunici.
Pentru generațiile din urma noastră, Phoenix a reprezentat spiritul
liber pe care fiecare tânăr îl ținea încătușat, a reprezentat și a rămas
decenii la rând un reper pentru tineret. În ziua de astăzi, pentru mine,
Phoenix nu reprezintă doar o legătură cu bunicii, ci modul în care muzica poate
înălța conștiința și spiritul fiecăruia dintre noi, modul în care cultura
muzicală poate fi un mesaj împărtășit, un ansamblu de valori și principii
definitorii ce pot uni o mare de oameni care nu s-au cunoscut niciodată, dar au
împărtășit aceleași idealuri în 4 minute ascultate dintr-un cântec.
Text: Rus Alexandra
Grafica: Preda Bianca
Comentarii
Trimiteți un comentariu