Venus de Milo




Venus de Milo, una dintre cele mai reprezentative opere de artă ale Greciei Antice, este cunoscută în întreaga lume ca fiind o replică a Afroditei. Însă a fost ea oare cu adevărat realizată pentru a fi întruchiparea iubirii și a frumusetii? Povestea faimoasei statui este mult mai întortochiată decât cea a unei creații obișnuite. De la identitatea sa îndoielnică, până la elementele politice ce au stat în spatele descoperirii ei, Venus de Milo reușește să impresioneze nu doar prin măiestria cu care a fost cladită, ci și prin istoria sa extrem de stranie și de încâlcită.


Venus de Milo a fost descoperită în primăvara anului 1820, pe insula Milos, aflată atunci sub ocupație otomană. A fost găsită din întâmplare de către un țăran grec, Yurgos Kentrotas. Descoperirea a dat startul unor negocieri intense între oficialii locali și reprezentanții francezi veniți chiar de la Constantinopol pentru revendicarea statuii. În urma unor evenimente precipitate, francezii au avut câștig de cauză. Piesa ajunge în 1821 în fața lui Ludovic al XVIII-lea, drept cadou. Acesta din urmă o donează pentru a fi expusă la Luvru.

Reasamblată, măsura puțin peste doi metri și era alcătuită din două blocuri de marmură de Paros (albă, semitranslucentă, cu granulație fină). Se regăsea într-o postură înclinată, caracteristică statuilor grecești, brațele îi fuseseră rătăcite și era descoperită de la brâu în sus. Urmele rămase pe suprafața statuii sunt dovada faptului că aceasta nu a fost lipsită doar de brațe: se presupune că era împodobită cu bijuterii precum brățări, cerceri, până și o coroană. De asemenea, este posibil să fi fost chiar și pictată.

Pentru a înțelege modalitatea prin care Venus de Milo a devenit un simbol ultracunoscut, este necesară o privire de ansamblu asupra politicii perioadei respective. După înfrângerea lui Napoleon Bonaparte la Waterloo în 1815, francezii au fost nevoiți să restituie numeroase opere acumulate de-a lungul anilor de către acesta. Au trebuit să se lipsească de piese precum Laocoon și fii săi sau Venus de Medici. Pe când Anglia și Italia dețineau renumite opere clasice, francezii trebuiau să-și plece capul, umiliți. Nevoia de a compensa pentru această pierdere majoră a făcut ca apariția lui Venus de Milo să pară mână divină.

În realitate, Venus de Milo a luat naștere cu puțin timp înaintea anului 100 î. Hr., drept creație a lui Alexandros de Antioch. Însă acest fapt ar fi demonstrat că sculptura este un rod al artei elene, mult mai puțin apreciată de criticii vremii. Așa că ce era de făcut? Statuia, care fusese adusă cu scopul de a spăla rușinea francezilor venită în urma pierderilor în plan cultural, s-a dovedit a fi de fapt sâmburele unei speranțe deșarte. Venus de Milo trebuia să reprezinte un simbol al frumuseții, al perfecțiunii mai ales. Dar acum părea să nu îndeplinească niciunul dintre aceste vitale criterii. Însă oare chiar așa trebuiau să stea lucrurile? Astfel credea pe vremea aceea și pictorul francez Louis Nicolas Philippe Auguste de Forbin, pe atunci curator al Muzeului Luvru.

O analiză mai atentă asupra provenienței statuii a pus echipa sa într-o situație deosebit de incomodă. Nu le era cu putință să admită adevărata perioadă din care data piesa. Fără îndoială, un personaj atât de neînsemnat precum Alexandros de Antioch nu ar fi putut avea măiestria necesară pentru a da naștere unei asemenea capodopere. Așa că Forbin consideră că este admisibil să omită numele inscripționat pe monument și să încredințeze dreptul de autor unei personalități mult mai promițătoare și demne de un asemenea de titlu. O astfel de greșeală putea fi iertată. La urma urmei, piedestalul, împreună cu toate datele de interes, a fost, în mod convenabil, rătăcit de către francezi. Nici până în ziua de astăzi nu putem cunoaște soarta acestuia. Subiectul este un adevărat tabuu pentru oficialii de la Luvru, fie că e vorba de ascunderea sau de distrugerea sa.

Problema era în sfârșit rezolvată. Venus de Milo i-a fost atribuită marelui sculptor grec Praxiteles, devenind astfel un simbol al artei clasice. A fost extrem de bine primită, atât de către popor, cât și de către criticii din toată lumea. Propaganda înșelătoare a determinat succesul operațiunii. Franța își spălase în final păcatele. Asta până cu puțin timp după cel de-al Doilea Război Mondial. Când adevărul a fost scos la iveală, a fost deja mult prea târziu. Venus de Milo își căștigase locul de drept în inimile admiratorilor. Popularitatea ei n-a scăzut nici până în zilele noastre.

Identitatea renumitei opere de artă reprezintă un inevitabil subiect de dezbatere. Cea mai cunoscută și plauzibilă teorie este aceea că Venus de Milo este o reprezentare a lui Venus Victrix (Venus Învingătoare). Și pe bună dreptate: lângă bustul și picioarele sale se atestă faptul că a fost găsită și o parte din mâna sa stângă, în care ar fi ținut mărul discordiei. A doua teorie ar transforma-o într-o reprezentare a Amfitritei, zeița mărilor, care era venerată cu precădere pe insula Milos. Celelalte supoziții au fost înființate în urma unor analize ale anatomiei și posturii statuii, până și a unor reconstituiri 3D. Prima afirmă că Venus torcea, aceasta reprezentând o activitate răspândită în rândul femeilor din Grecia Antică. A doua variantă se bazează pe cercetările unuia dintre curatorii de la Luvru de la finalul secolului al XIX-lea. Aceasta a susținut că Venus ar fi fost reprezentată împreună cu Ares, aceasta sprijinindu-se chiar pe umerii lui. Alți muzeografi o consideră o posibilă replică a lui Venus de Capua.

 

În urma urmei, în mod ironic, analizele recente ne arată că în procesul de creație al statuii au fost utilizate numeroase elemente ce țin de perioada clasică. De fapt, Venus de Milo reușește să îmbine clasicismul și elenismul. Acesta categoric poate reprezenta unul dintre motivele pentru care piesa a fost încă de la început considerată inedită. De aceea, în ciuda înfățișării sale imperfecte, Venus de Milo este recunoscută în zilele noastre drept un simbol al frumuseții. Reasamblată, incompletă și enigmatică, a reușit să devină o emblemă a perfecțiunii prin caracterul său deosebit de imperfect.

 

Text: Iliescu Teodora

Grafica: Paunoiu Cristian

Comentarii

Postări populare