Nichita și Dora

 




Știind ca articolul meu urmează sa fie postat de 14 februarie, Ziua Îndrăgostiților, am decis să scriu despre ce aș numi eu o adevărată poveste de dragoste și anume iubirea ce s-a înfiripat între poetul Nichita Stănescu și ultima sa soție, Dora.

Dora i-a fost alături lui Nichita în ultimii ani din viață. Ea a încercat să-l țină departe de băutură și tot ea i-a fost muza, inspirația pentru ultimele sale opere.

Cei doi s-au cunoscut printr-un grup de poeți optzeciști care se adunau în apartamentul primitor al poetului din București, pentru „duelul poemelor“, un soi de joc dirijat de marele Nichita. „Traian Cosovei, singurul dintre toți care-l cunoscuse pe Nichita, se necajea ca pierdea mereu in fata mea la badminton - eram campioana universitara! Așa că într-o zi, ca să-și ia revanșa și să-mi arate ca are și el atuurile lui, m-a invitat sa merg la Nichita. Ne-am dus mai mulți: noi doi, Iaru, Stratan... Dar probabil ca Nichita uitase de intalnirea cu Traian și în niciun caz nu se aștepta la cinci oaspeți. A apărut la ușa destul de încurcat, mi s-a părut că-l deranjam și fata bine-crescută din mine s-a simțit tare stanjenita, adică, uite, deranjam omul...Au început să și citească poemele... A durat o după-amiază întreagă! Când am plecat, mi-a spus <Să știi că tu o să fii nevasta mea!>”,a povestit Dora. Traian Cosovei a recunoscut că, încă de prima oară cand s-au intalnit, Nichita era îndrăgostit de Dora.

Două zile mai târziu, Nichita a invitat-o în apartamentul său, deși trebuia sa fie prezent la un colocviu în Cluj. Dora a acceptat invitația și, câțiva ani mai târziu, a rememorat detaliile acestei prime intalniri într-unul din puținele interviuri acordate presei: „Cumpărase fursecurile de lângă gară... Pe urmă mi-a spus un lucru incredibil, ca-n romanţe, pe care n-aş fi crezut niciodată că-l poate rosti un poet de talia lui: «Când m-am gândit zilele astea la tine, parcă mi s-a răsucit un cuţit în inimă». Poţi să crezi că Nichita a fost în stare să producă o asemenea frază?! Era foarte sincer şi emoţionat ca un licean, nu-i păsa cum sună. În momentul acela m-a dat gata. Atunci m-am îndrăgostit de el! Şi nu cred că premeditase nimic”.

Doi ani mai târziu, Dora și Nichita s-au căsătorit. Dora avea 23 de ani când s-a căsătorit cu Nichita Stănescu. „Am împlinit 23 de ani şi el 46. În momentul când am hotărât să rămânem împreună eram exact «jumătatea» lui. Singura dată când se putea, pe urmă nu s-ar mai fi potrivit. Sună a predestinare“, a mai povestit ea în același interviu menționat mai sus.

Tânăra soție s-a luptat să-i convingă pe toți prietenii lui să-l ajute să lupte cu alcoolul. Însă Nichita avea deja ciroză la acel moment. Iar toți cei care intrau în casa lui erau percheziționați de Dora să nu-i aducă vreo sticlă de băutură. În noaptea de 12 spre 13 decembrie 1983, organismul poetului a cedat, după ce a participat la nunta unor prieteni.

După moartea poetului, Dora s-a retras la Paris, departe de ochii curioşi ai presei. A evitat să iasă în față drept ”nevasta poetului”. A recunoscut însă că îi place să vorbească despre poet. ”Toată viaţa mea este legată de Nichita. În fond, el m-a format. Atunci când ne-am cunoscut, eram doar un copil, o fată foarte "teoretică", studioasă şi atâta tot. Nichita mi-a dat o direcţie. Eram foarte puţin ieşită în lume.”

Deși Nichita a cunoscut, în cei 50 de ani de viață, iubirea în multe forme, idila sa cu Dora iese în evidență. Iubirea născută între cei doi, o iubire parcă ruptă din filme, n-a putut fi oprită nici măcar de moartea poetului: „În fiecare zi, de cand mă trezesc și până seara, orice aș face, îmi vine mereu în minte ceva legat de el - ceva ce mi-a spus, sau versuri - și întotdeauna cand am fost într-un impas s-a întâmplat ceva, legat tot de el, care m-a scos la liman. Sunt un om cu capul pe umeri și lucid, nu mă bântuie duhuri sau mai știu eu ce, dar simt mâna lui protectoare asupra mea. Un fel de continuitate a spiritului care m-a format, probabil. Practic, ma vegheaza dinauntru, nu din cer…” a relatat Dora Stănescu.



Text: Bitoleanu Kira 

Grafica: Bechi Yasmine


Comentarii

Postări populare