Balurile românești de altădată
În Bucureștiul de altădată, balurile erau cele mai
importante forme de distracție. Se ţineau la casele marilor boieri, fie chiar
la Teatrul Naţional, iar invitaţii erau dintre burghezi sau chiar dintre
personalităţile vremii. Baluri de sezon, baluri cu spectacol teatral, baluri cu
muzică, baluri mascate, unele erau mai liberale, altele, se țineau după obicei
clasic.
„Balurile bucureştene erau împărţite după nivelurile de
importanţă. De exemplu, după Postul Paştelui, primul bal se ţinea în casa
familiei Şuţu, era primul bal al sezonului. Ei erau mai liberali spre deosebire
de alte familii boiereşti, acceptau şi persoane politice, artistice, nu
neapărat de viţă nobilă. Nimic nu era întâmplător, se trimiteau invitaţii din
timp. Ulterior a apărut acel Almanach de High Life, scos de cronicarul monden
Claymoor, pe numele real Mişu Văcărescu. Publicist la ziarul «L'Independance
roumaine», Claymoor era cel care publica cronica acestor evenimente, descria
vestimentaţia doamnelor, atmosfera de la bal, muzica. În acel almanah apărea o
listă a păturii mondene, cu adresele lor, cu ziua în care primesc invitaţi şi
aşa mai departe”, povesteşte istoricul bucureştean Cezara Mucenic.
Scriitoarea Jane Emily Gerard, cea care l-a inspirat pe
Bram Stoker pentru scrierea celebrului roman „Dracula“, a publicat în 1888
lucrarea „Ţara de dincolo de pădure: fapte, cifre şi fantezii din
Transilvania”. Pe lângă expunerea superstiţiilor şi a tradițiilor ardelene de
atunci, cartea are un capitol dedicat Carnavalului de la Cluj. Scriitoarea
povesteşte despre patru zile de carnaval petrecute în Cluj la sfârşitul secolul
al XIX-lea. „Carnavalul de duminică a adunat întreaga înaltă societatea în saloanele
comandantului militar, baronul Y (numele au fost anonimizate de autoare-nr), a
cărui Oaspete am fost atunci. Au fost treizeci - treizeci şi şase de cupluri de
dansatori şi primul lucru pe care l-ar remarca orice străin la intrarea în sala
de bal a fost că nu am văzut nici o singură figură inexpresivă. Aproape toate
fetele tinere tinere erau frumoase, unele dintre ele remarcabil de frumoase;
Frumuseţi întunecate cu o băgăţie de păr negru împletit, ochi expresivi, ten
strălucitor, cu mâini mici şi cu picioare armonioase“, povesteşte Jane Emily
Gerard.
Divertismentul în prima jumătate a secolului al XIX-lea
din Craiova, era mai mult privat decât public, iar balurile şi concertele erau
găzduite doar de casele boiereşti. Craiova avea atunci faima unui oraş
boieresc. Oamenii susţin că balul dădea tonul noilor tendinţe. Lumea trebuia să
ştie mai mult de 20 de tipuri de dansuri ca să nu se facă de râs, iar
domnişoarele apăreau tot timpul la un astfel de eveniment cu o ţinută nouă.
''Balurile şi petrecerile erau considerate o adevărată
instituţie de socializare şi de etalare a ţinutelor scumpe. Foarte populare în
Craiova au fost balurile mascate. Casele boiereşti au fost locul de întâlnire
pentru înalta societate.Gazda se pregătea cu o lună înainte scoţând argintăria,
tacâmurile de argint, porţelanurile. Erau petreceri unde invitaţi de onoare
erau ambasadori sau intelectuali, însă acest gen de distracţii nu aveau loc în
spaţiul public. Erau foarte clar circumscrise unui spaţiu în funcţie de
statutul social.'', notează istrocul Toma Rădulescu.
Așa arătau majoritatea balurilor românești. Un bal era
pregătit cu mare grijă, cu aproape 30 de zile înainte. Aşezarea şi întinderea
meselor erau atent gândite și proporționate de slujitori, îndrumaţi de boieri.
Importanţa petrecerilor era dată de rangul familiei gazdă şi de dispoziţia
invitaţilor. Dansul, dialogurile lungi şi ţinutele sofisticate erau, desigur, indispensabile.
Text: Andreea Stănescu
Grafica: Bechi Yasmine
Comentarii
Trimiteți un comentariu